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UniversidaddeCádiz
Área de Gestión al Alumnado y Relaciones Internacionales

MASTER EN VITIVINICULTURA

Competencias Generales

General Competences

Competencias Específicas

Specific Competences

Competencias Generales

General Competences


CG1 Adapatción a nuevas situaciones y que sean capaces de adoptar decisiones de formaeficaz en el desarrollo de su labora profesional y científica
CG2 Capacidad de participar en equipos multidisciplinares para el desarrollo de procesos y productos profesionales y/o científicos
CG3 Desarrollo de capacidades para alcanzar la excelencia en el trabajo
CG4 Saber interpretar los resultados experimentales a la luz de las teorías aceptadas y emitir hipótesis conforme al método científico y defenderlas de forma argumentada
CG5 Conocer la necesidad de fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance científico, tecnológico, social o cultural dentro de una sociedad basada en el conocimiento

CG1 Adaptation to new situations and being able to make efficient decisions when performing their professional and/or scientific role.
CG2 Ability to take part in multidisciplinary teams for developing professional and/or scientific processes and products.
CG3 Development of abilities to achieve excellence at work.
CG4 To know how to construe experimental results in the light of accepted theories and formulate hypothesis according to the scientific method and defend them through reasoning.
CG5 To know the need to foster scientific, technology, social or cultural progress in academic and professional contexts within a knowledge-based society.

Competencias Específicas

Specific Competences

CEC12 Analizar la sociología de la alimentación
CEC13 Analizar la historia y cultura del vino
CEC14 Analizar la sociología de la vitivnicultura
CEC15 Valorar las propiedades organolépticas de los alimentos
CEC21 Comprender la importancia de la calidad en la agroalimentación
CEC22 Implementar normas de calidad ISO 9000
CEC23 Implementar normas de calidad ISO 14001
CEC11 Analizar la historia y la cultura de la alimentación
CEC24 Implementar normas de calidad ISO 17025
CEC25 Gestionar sistemas de calidad en industrias vitivinicolas
CEC31 Comprender la importancia de la seguridad alimentaria
CEC32 Interpretar los principios básicos de los sistemas APPCC
CEC33 Implantar sistemas de APPCC
CEC34 Conocer las nuevas tecnologías para la trazabilidad
CEC35 Gestionar en el sector vitivinícola la seguridad alimentaria y la trazabilidad
CEE111 Valorar las propiedades organolépticas deproductos vitivinícolas
CEE112 Entender los procesos de elaboración de vinos blancos y su cata
CEE113 Entender los procesos de elaboración de vinos tintos y su cata
CEE114 Entender los procesos de elabroación de los vinos de la D.O. Jerez y su cata
CEE115 Entender los procesos de elaboración de vinos dulces y su cata
CEE116 Entender los procesos de elebaoración del brandy y su cata
CEE117 Entender los procesos de elaboración del vinagre y su cata
CEE121 Profundizar en la problemática en la viticultura del clima cálido
CEE122 Distinguir las distintas producciones vitícolas en climas cálidos
CEE123 Analizar los sistemas de prevención y control de plagas en la vid
CEE124 Analizar la producción de uva y pasas en climas cálidos
CEE125 Analizar el uso de productos fitosanitarios en viña
CEE131 Entender los condicionantes de la enología en climas cálidos
CEE132 Distinguir la incidencia de la microbiología en climas cálidos
CEE133 Saber adaptar la vinificación en vinos blancos en climas cálidos
CEE134 Saber adaptar la vinificación de uvas tintas en climas cálidos
CEE135 Conocer el potencial de elaboraciones especiales en climas cálidos
CEE141 Valorar el potencial de los sistemas SIG en viticultura
CEE142 Entender la utilidad del secado artifical de uvas frente al secado tradicional
CEE143 Valorar las nuevas tecnologías del tratamiento del mosto
CEE144 Valorar las nuevas tecnologías en fermentación
CEE145 Valorar las nuevas tecnologías en tratamientos finales
CEE146 Conocer la última tecnología en tramientos de efluentes y residuos vitivinícolas
CEE151 Valorar los ultimos avances en levaduras del velo de flor
CEE152 Valorar los ultimos avances en el conocimiento de la uva y el vino
CEE153 Valorar los últimos avances en el conocimiento de otros productos vitivinícolas
CEE154 Valorar los ultimos avances en la crianza de productos vitivinícolas
CEE155 Interpretar las ultimas investigaciones en vino y salud
CEE156 Conocer las técnicas de reutilización de la vitivnicultura para otros usos
CEE211 Saber de la complejidad empresarial del sector agroalimentario
CEE212 Valorar la importancia económica que ha tenido a lo largo de la historia económica las empresas agroalimentarias en general y las del sector vitivinícola en particular
ECE213 Valorar la incidencia actual en la economía global de las empresas agroalimentarias en general y las del sector vitivinñicola en particular
CEE214 Conocer las nuevas políticas de desarrolo rural
CEE215 Saber gestionar los recursos agroalimentarios
CEE221 Saber analizar la PAC
CEE222 Saber diferenciar las competencias en materia agroalimentaria entee estado y comunidad autónoma
CEE223 Saber valorar la trascendencia nacional e internacional de las D.O., con especial incidencia en la del vino
CEE224 Conocer la normativa alimentaria en general
CEE225 Conocer la regulación en la UE del mercado de productos vitivinícolas
CEE226 Conocer la legislación de las denominaciones de calidad
CEE231 Conocer la legislación vigente de las empresas agroalimentarias y vitivinícolas
CEE232 Saber utilizar los nuevos sistemas de gestión de empresas aplicados al sector vitivinícola
CEE233 Conocer la normativa de protección al consumidor
CEE234 Conocer los programas de ayudas de creación de empresas
CEE235 Valorar la creación de empresas emergentes en el sector vitivinícola, como el enoturismo
CEE241 Saber analizar la investigación de mercados
CEE242 Analizar las políticas de mercado y de precio de productos vitivinícolas
CEE243 Valorar la publicidad del sector agroalimentario y especialmente del sector vitivinícola
CEE244 Conocer las técnicas innovadora de marketing aplicables al asector vitivinícola
CEE245 Analizar el marketing de un producto de alta gama, los vinos de Jerez
CEE246 Valorar las nuevas técnicas de comercialización aplicando las nuevas tecnologías
CEE251 Valorar modelos empresariales vitivinícolas tipo familiares
CEE252 Valorar modelos empresariales vitivinícolas tipo PYMEs
CEE253 Valorar modelos empresariales vitivinícolas tipo de grupo de empresas nacionales
CEE254 Valorar modelos empresariales vitivinícolas tipo empresa multinacionales
CEE255 Valorar empresa auxiliares del sector vitivinícola
CEE256 Conocer empresas vitivinícolas generadas de la investigación: spin-off
CEE257 Valorar las asociaciones o federaciones empresariales vitivinícolas
CEO1M1 Conocer todos los aspectos relacionados con la metodología científica
CEO1TFM1 Saber redactar una memoria de los resultados de la investigación
CEO1TFM2 Saber presentar y defender los resultados de la investigación del TFM
CEO1TFM3 Saber preparar una propuesta de proyecto de investigación (proyecto de tesis, etc.)
CEO2P1 Incorporación al trabajo práctico de empresa
CEO2P2 Saber proponer un plan de mejora en la empresa/instiución
CEO2TFM1 Saber prepara una memoria del trabajo realizado y un plan de mejora
CEO2TFM2 Saber presentar y defender el trabajo fin de master
 CEC12 To analyse sociology of diet
CEC13 To analyse wine history and culture
CEC14 To analyse sociology of viticulture
CEC15 To assess food organoleptic properties
CEC21 To understand the significance of quality in agri-food
CEC22 To implement ISO 9000 quality standards
CEC23 To implement ISO 14001 quality standards
CEC11 To analyse food history and culture
CEC24 To implement ISO 17025 quality standards
CEC25 To manage quality systems in wine making industries
CEC31 To understand the significance of food security
CEC32 To construe the basic principles of HACCP systems.
CEC33 To implement HACCP systems
CEC34 To know new technologies for traceability
CEC35 To manage food security and traceability within the wine making sector
CEE111 To assess wine products’ organoleptic properties
CEE112 To understand white wines making processes and their tasting
CEE113 To understand red wines making processes and their tasting
CEE114 To understand Sherry designation of origin wines making processes and their tasting
CEE115 To understand sweet wines making processes and their tasting
CEE116 To understand brandy making processes and its tasting
CEE117 To understand vinegars making processes and their tasting
CEE121 To get further knowledge on wine making issues in mild climates
CEE122 To distinguish different wine productions in mild climates
CEE123 To analyse plague control and prevention systems in vines
CEE124 To analyse grape and dry grape production in mild climates
CEE125 To analyse the use of phytosanitary products in vines
CEE131 To understand the determinants of oenology in mild climates
CEE132 To distinguish the effects of microbiology in mild climates
CEE133 To know how to adapt wine making in white wines in mild climates
CEE134 To know how to adapt wine making for red grapes in mild climates
CEE135 To know the potential of specialty productions in mild climates
CEE141 To assess the potential of GIS systems in viticulture
CEE142 To understand usefulness of artificial drying of grapes versus traditional drying
CEE143 To assess new technologies for must treatment
CEE144 To assess new technologies in fermentation
CEE145 To assess new technologies in final treatments
CEE146 To know latest technology for treating wine making effluents and wastes
CEE151 To assess latest advances in natural velo de flor yeast
CEE152 To assess latest advances in the knowledge of grapes and wines
CEE153 To assess latest advances in the knowledge of other wine products
CEE154 To assess latest advances in the ageing of wine products
CEE155 To interpret latest research in wine and health
CEE156 To know reuse techniques in wine making industry for other purposes
CEE211 To know business complexity within the agri-food sector
CEE212 To assess the economic relevance throughout economic history of agri-food companies in general and those within the wine making industry in particular
CEE213 To assess current participation in global economy of agri-food companies in general and those within the wine making industry in particular
CEE214 To know new policies on rural development
CEE215 To know how to manage agri-food resources
CEE221 To know how to analyse the CAP
CEE222 To know how to differentiate competences concerning agri-food at State level and autonomous community level
CEE223 To know how to assess the significance of designations of origin at national and international levels, particularly those wine-related designations
CEE224 To know general food regulations
CEE225 To know EU regulations on wine products market
CEE226 To know the regulatory framework of quality designations
CEE231 To know the applicable legislation of agri-food and wine making companies
CEE232 To know how to use new business management systems applied to wine making industry
CEE233 To know regulations on consumer protection
CEE234 To know aid programmes for company creation
CEE235 To assess the creation of emerging companies in the wine making sector, such as oenotourism
CEE241 To know how to analyse market research
CEE242 To analyse market and price policies for wine products
CEE243 To assess advertising within the agri-food sector and particularly that of wine making sector
CEE244 To know innovative marketing techniques applicable to wine making sector
CEE245 To analyse a high-end product marketing – Sherry wines
CEE246 To assess new trading techniques applying new technologies
CEE251 To assess business models of wine making family companies
CEE252 To assess business models of wine making SMEs
CEE253 To assess business models of wine making national groups of companies
CEE254 To assess business models of wine making multinational companies
CEE255 To assess other companies associated to wine making sector
CEE256 To know wine making companies established based on research -spin offs
CEE257 To assess wine making business associations or federations
CEO1M1 To know all aspects related to scientific methodology
CEO1TFM1 To know how to draft a report on research results
CEO1TFM2 To know how to submit and defend research results on the end-of-master project
CEO1TFM3 To know how to elaborate a research project proposal (thesis project, etc.)
CEO2P1 Integration into a company’s practical work
CEO2P2 To know how to propose a company/institution improvement plan
CEO2TFM1 To know how to draft a report on the work done and an improvement plan
CEO2TFM2 To know how to submit and defend the end-of-master project