GRADO EN CIENCIAS AMBIENTALES

Competencias Generales

General Competences

Competencias Específicas

Specific Competences

Competencias Generales

General Competences

CG1 – Desarrollar la sensibilidad hacia los problemas ambientales y sociales en el medio ambiente desde el compromiso ético y la sostenibilidad CG1 – To develop sensitivity towards environmental and social issues in the environment from an ethical commitment and the sustainability.

Competencias Específicas

Specific Competences

CE1 – Conocer a un nivel general los principios fundamentales de las ciencias: matemáticas, física, química, biología y geología.

CE2 – Conocer y analizar el medio ambiente como sistema, identificando los factores, comportamientos e interacciones que lo configuran.

CE3 – Conocer las técnicas de trabajo de campo y laboratorio.

CE4 – Conocer la normativa ambiental y su aplicación a la evaluación y gestión del medio ambiente

CE5 – Conocer las interacciones entre el medio natural y la sociedad.

CE6 – Conocer los instrumentos para la planificación y ordenación del territorio, e interpretar cartografías temáticas

CE7 – Integrar las evidencias experimentales encontradas en estudios de campo y laboratorio con los conocimientos teóricos.

CE8 – Interpretar y aplicar la normativa ambiental y desarrollar políticas ambientales.

CE9 – Ser capaz de llevar a cabo planes de gestión y auditorías ambientales.

CE10 – Identificar y valorar costes ambientales y su aplicación para el desarrollo de tecnologías limpias.

CE11 – Elaborar programas de prevención y evaluación de impactos (riesgos) ambientales.

CE12 – Conocer y comprender hechos esenciales, conceptos, principios y teorías relacionadas con la biología

CE13 – Saber relacionar estructura y función celular, diferenciar tipos celulares, tejidos así como a los distintos grupos de organismos y su ubicación dentro el conjunto de los seres vivos

CE14 – Conocer los conceptos fundamentales del cálculo infinitesimal y del álgebra lineal.

CE15 – Conocer las aplicaciones básicas a modelos sencillos y problemas prácticos.

CE16 – Evaluar el ritmo al que ocurren los procesos geológicos y el ámbito espacial de los mismos.

CE17 – Adquirir la capacidad necesaria para reconocer los efectos y consecuencias de los procesos geológicos internos y externos

CE18 – Evaluar las implicaciones medioambientales del aprovechamiento de los recursos geológicos

CE19 – Conocer los conceptos fundamentales de la física y ser capaz de relacionar los aspectos fundamentales de la física con diferentes fenómenos medioambientales

CE20 – Adquirir la capacidad de hacer montajes experimentales sencillos en el laboratorio y relacionar los resultados obtenidos con las leyes que gobiernan los fenómenos físicos

CE21 – Conocer y comprender los aspectos fundamentales de la química, así como las propiedades físico-químicas de la materia.

CE22 – Conocer y comprender los conceptos fundamentales relacionados con los compuestos (orgánicos e inorgánicos) presentes en el medio ambiente, así como con su análisis químico

CE23 – Adquirir la capacidad necesaria para relacionar los aspectos fundamentales de la química con diferentes fenómenos medioambientales.

CE24 – Manejar las técnicas básicas de muestreo estadístico, análisis, síntesis e interpretación de los datos

CE25 – Utilizar los recursos informáticos en la resolución de problemas y búsqueda de información en el ámbito de las ciencias ambientales.

CE26 – Conocer la clasificación biológica y las bases de la taxonomía

CE27 – Conocer la anatomía, procesos adaptativos, y base fisiológica de los distintos grupos animales y vegetales.

CE28 – Conocer los niveles de organización en que podemos aproximarnos al estudio del medio natural.

CE29 – Conocer la estructura y dinámica de los ecosistemas y saber diferenciar los análisis ecológicos evolutivos de los análisis ecológicos termodinámicos.

CE30 – Comprender los conceptos relativos a nicho, sucesión, dinámica poblacional, diversidad, factores limitantes, red trófica.

CE31 – Saber interpretar los indicadores paleoclimáticos

CE32 – Saber interpretar un hidrograma

CE33 – Conocer las facies hidrogeoquímicas y saber interpretar las diferencias en la geoquímica de las aguas subterráneas en relación con la composición del sistema acuífero

CE34 – Conocer las principales aplicaciones de los isótopos naturales y artificiales en el ciclo hidrológico

CE35 – Identificar y evaluar los componentes y propiedades del suelo y clasificar los tipos de suelo

CE36 – Saber interpretar el papel autodepurador de un suelo dentro de los procesos de degradación

CE37 – Conocer los principios básicos de la Microbiología y ser capaz de aplicarlos al conocimiento del Medio.

CE38 – Conocer y comprender el crecimiento de los microorganismos, su control y su aplicación práctica a nivel tecnológico e industrial.

CE39 – Conocer la representatividad de los microorganismos -conocidos y desconocidos- y los métodos de vanguardia para su identificación, y la importancia de su actividad en el funcionamiento del conjunto de la biosfera.

CE40 – Conocer los principios químicos que rigen los procesos ambientales más significativos.

CE41 – Adquirir la capacidad necesaria para relacionar dichos principios químicos con diferentes fenómenos que ocurren en los distintos compartimentos medioambientales.

CE42 – Conocer la importancia que para el medioambiente tienen los fenómenos químicos que ocurren como consecuencia de las interacciones del agua-sólido y agua-atmósfera.

CE43 – Capacidad de realizar programas sencillos para la resolución numérica de los problemas.

CE44 – Saber manejar cantidades afectadas por errores evitando que la propagación del error afecte de forma importante a estimaciones realizadas a partir de dichas cantidades.

CE45 – Saber aplicar métodos numéricos cuando la resolución exacta de un problema no es posible o presenta desventajas frente a la resolución numérica aproximada.

CE46 – Saber formular un problema en términos de una ecuación diferencial, y extraer conclusiones a partir de la ecuación de propiedades del sistema objeto de estudio.

CE47 – Comprender la complejidad del desarrollo sostenible y ser capaces de abordarla (haciendo diagnósticos, diseñando instrumentos y gestionando su aplicación) desde perspectivas integradas.

CE48 – Analizar las diferentes variables implicadas en los procesos de ambientales, comprendiendo que estos responden a fenómenos complejos donde intervienen muchos factores y agentes, de índole natural y social.

CE49 – Comprender los procesos de interacción constante que se producen entre los subsistemas físico-natural; socio-económico y jurídico-administrativo

CE50 – Conocer e interpretar las nuevas normativas ambientales que abordan la planificación y la gestión de la calidad ambiental de forma integrada y sostenible

CE51 – Conocer e interpretar la legislación ambiental sectorial española, europea e internacional, de protección sobre suelos, agua, atmósfera, recursos naturales, conservación, urbanismo y ordenación del territorio

CE52 – Adquirir destrezas en el manejo, análisis y proceso de la normativa medioambiental.

CE53 – Comprender los conceptos de bien jurídico; medio ambiente; delito y pena, y todos aquellos relacionados con los anteriores.

CE54 – Conocer las diferencias entre las diversas sanciones y formas de actuar de las distintas ramas del ordenamiento jurídico

CE55 – Conocer los medios y las formas de protección penal del medio ambiente

CE56 – Conocer las diversas facetas de la actividad económica tanto a través de los mercados microeconómicos como macroeconómicos a un nivel introductorio y básico. Conocer las relaciones entre la oferta y la demanda de un bien, entender el comportamiento racional del consumidor en el mercado, analizar la estructura de costes y el volumen de producción de las empresas y entender las características de los mercados.

CE57 – Analizar los problemas ambientales con la perspectiva e ideas analíticas de la economía, comprender el impacto que las actividades de producción y consumo tienen sobre la naturaleza y comprender la necesidad del control de la contaminación como tema principal de la economía ambiental.

CE58 – Desarrollar la capacidad para emitir una opinión razonada en relación con los fenómenos económicos con los que convive y presentación adecuada de los aspectos de la actividad económica que corresponda

CE59 – Conocer los fundamentos de la cartografía, la fotointerpretación y la teledetección y manejar mapas topográficos, fotografías aéreas e imágenes de satélite.

CE60 – Conocer y manejar programas de Sistemas de Información Geográfica y Teledetección y sus distintas aplicaciones en las Ciencias Ambientales.

CE61 – Conocer las características de los sensores remotos y relacionar y aplicar la información proveniente de éstos con los procesos físicos, químicos, geológicos y biológicos que tienen lugar en el medio ambiente

CE62 – Conocimiento y comprensión del fundamento científico de las diferentes técnicas instrumentales más importantes en el análisis químico del medio ambiente.

CE63 – Conocer los componentes básicos de los equipos instrumentales estudiados y los requerimientos técnicos para su uso

CE64 – Conocer el uso y la aplicabilidad de las técnicas de análisis a diferentes tipos de muestras medioambientales y analitos, así como los requisitos a cumplir por cada tipo de muestra

CE65 – Capacidad para seleccionar la técnica instrumental idónea a cada problema químico medioambiental.

CE66 – Conocer y manejar las técnicas estadísticas que permiten reducir y clasificar la información que suministran los datos medioambientales

CE67 – Conocer y aplicar los modelos de regresión para el ajuste y predicción de datos ambientales

CE68 – Aplicar resultados y herramientas del análisis temporal a la información medioambiental

CE69 – Manejo de terminología básica en tecnología ambiental

CE70 – Conocer las bases científicas de los procesos tecnológicos para resolver problemas ambientales

CE71 – Conocer la problemática ambiental y estrategias de evaluación

CE72 – Conocer los sistemas de unidades y tratamiento de datos

CE73 – Analizar sistemas ambientales utilizando balances de materia y energía

CE74 – Conocer los criterios de calidad en aguas, atmósfera y suelos

CE75 – Identificar las propiedades de los contaminantes, procedencia y efectos

CE76 – Conocer las diferentes estrategias de tomas de muestra ambiental así como los procedimientos aplicables

CE77 – Saber seleccionar la metodología de análisis óptima en función del tipo de muestra

CE78 – Destreza en la resolución de casos prácticos de análisis químico, biológico y geológico enfocados a problemas ambientales

CE79 – Conocer los principios básicos de la conservación de los recursos naturales.

CE80 – Conocer las herramientas de gestión y conservación de espacios naturales protegidos.

CE81 – Conocer y comprender métodos y técnicas de análisis en minería, suelos y recursos hídricos.

CE82 – Conocer y comprender los procesos naturales constitutivos de riesgo.

CE83 – Conocer las técnicas de análisis y evaluación de la biodiversidad.

CE84 – Conocer las técnicas de manejo de flora y fauna (planes de conservación, reintroducción de especies, control de especies invasoras, etc.).

CE85 – Conocer los aspectos fundamentales de la diversidad florística, faunística y paisajística de los espacios naturales (andaluces y N. de Marruecos) y su utilización como indicadores y reguladores del nivel de alteración de un espacio natural.

CE86 – Comprender y conocer los hitos, conceptos, principio y teorías relacionadas con la ordenación del territorio y el urbanismo.

CE87 – Analizar la situación actual de la ordenación territorial, evaluar los posibles escenarios y tomar decisiones de gestión.

CE88 – Conocer las normas que regulan la ordenación del territorio, el urbanismo.

CE89 – Conocer los principios básicos de los instrumentos generales del urbanismo y ordenación del territorio

CE90 – Conocer las técnicas básicas de planificación territorial.

CE91 – Evaluar la calidad de los planes urbanísticos y de ordenación del territorio

CE92 – Conocer los procedimientos reguladores de evaluación de impacto ambiental y saber realizar estudios de impacto ambiental

CE93 – Implantar y desarrollar sistemas de gestión ambiental y conocer su normativa.

CE94 – Implantar y desarrollar sistemas de gestión de la calidad.

CE95 – Diseñar, elaborar y ejecutar procedimientos de auditoría ambiental y de calidad

CE96 – Adquirir la capacidad necesaria para analizar la situación energética mundial, europea y española

CE97 – Conocer las técnicas de análisis y valoración energética de las distintas fuentes de energía

CE98 – Conocer y aplicar criterios de eficiencia energética a los procesos productivos en la industria

CE99 – Aplicar diseños de investigación epidemiológica adecuados a problemas medioambientales específicos y saber interpretar su impacto sobre la salud pública.

CE100 – Conocer los conceptos toxicológicos básicos y los principales métodos experimentales para la evaluación de la toxicidad.

CE101 – Saber recuperar información toxicológica, analizarla, procesarla y presentarla.

CE102 – Conocer los procesos que determinan el clima, las evidencias del cambio climático, así como su evolución futura mediante el uso de modelos climáticos.

CE103 – Comprender la variabilidad climática a diferentes escalas espacio temporales, atendiendo de forma especial a las consecuencias de los cambios climáticos abruptos.

CE104 – Interpretar el efecto de la emisión de dióxido de carbono sobre la distribución de carbono antropogénico en los océanos y su influencia en el ciclo global del carbono

CE105 – Examinar la influencia del cambio climático sobre la biodiversidad y conocer las respuestas que induce en los ecosistemas.

CE106 – Comprender los mecanismos de retroalimentación y sinergias entre los diferentes componentes del sistema climático y sus consecuencias a escala global.

CE107 – Conocer las iniciativas internacionales que se están promoviendo para reducir las emisiones a la atmósfera, incluyendo su potencialidad y los aspectos socioeconómicos implicados.

CE108 – Conocer los aspectos generales de un proyecto a desarrollar en el ámbito marino.

CE109 – Conocer los aspectos generales de una memoria.

CE110 – Aprender a utilizar las herramientas necesarias para el diseño y realización de un proyecto.

CE111 – Presentar en forma correcta un documento tanto de forma escrita como en una exposición pública.

CE112 – Diseñar memorias económicas y planes de empresas.

CE113 – Conocer los procedimientos para la obtención de autorizaciones administrativas.

CE114 – Conocer el papel en el ciclo del agua, la génesis y las características morfométricas y funcionales de los ecosistemas acuáticos continentales.

CE115 – Conocer el papel determinante de los principales factores físico-químicos en el funcionamiento y estructura de los sistemas ligados a las aguas epicontinentales.

CE116 – Conocer las principales transformaciones biológicas en el ciclo de los elementos en sistemas acuáticos.

CE117 – Capacidad de reconocer los principales grupos de organismos y comunidades y su papel en el funcionamiento de los ecosistemas acuáticos.

CE118 – Conocer los distintos modelos de estructura y funcionamiento de ríos, embalses, lagos y humedales

CE119 – Capacidad de aplicar las bases limnológicas en la gestión y conservación de los ecosistemas acuáticos continentales.

CE120 – Comprender los procesos biogeográficos que determinan variaciones espaciales de distribución y abundancia de especies y biomas.

CE121 – Conocer los parámetros que describen la estructura genética de poblaciones y los mecanismos de cambio evolutivo a nivel poblacional.

CE122 – Aprender las técnicas de evaluación de variabilidad genética en poblaciones naturales

CE123 – Conocer los principios y técnicas de análisis y conservación de recursos genéticos como componentes esenciales de la biodiversidad.

CE124 – Ser capaz de predecir alteraciones de la biodiversidad asociadas a cambios climáticos y ambientales futuros.

CE125 – Ser capaz de predecir alteraciones de la biodiversidad asociadas a cambios climáticos y ambientales futuros.

CE126 – Conocer los procesos geológicos responsables de las formas de meteorización e identificar los modelados resultantes, así como su valor paisajístico y ambiental.

CE127 – Identificar los controles estructurales y litológicos de las formas superficiales, su funcionalidad actual y su valor ambiental, así como los procesos involucrados en su génesis y dinámica.

CE128 – Conocer los procesos asociados a la dinámica fluvial, las formas resultantes y los métodos de estudio de cuencas hidrográficas y canales fluviales.

CE129 – Identificar las geoformas de origen climático, su carácter funcional o heredado, sus implicaciones en la actividad humana y su singularidad ambiental

CE130 – Comprender los procesos físico-geológicos que actúan en zonas litorales, los factores que los condicionan y las formas erosivas y sedimentarias resultantes.

CE131 – Saber interpretar sobre el terreno los procesos actuantes en una zona dada a partir de las geoformas presentes en ella, así como su funcionalidad o su carácter relicto y su valor geoambiental.

CE132 – Conocer y saber aplicar los criterios que permiten identificar los valores de un espacio natural desde el punto de vista de la geodiversidad, así como conocer la normativa que permite su catalogación y preservación.

CE133 – Saber aplicar las técnicas informáticas y de fotointerpretación para elaborar cartografías geomorfológicas y geoambientales, así como el inventario cartográfico de elementos geológicos relevantes para la preservación del patrimonio geológico.

CE134 – Saber aplicar los protocolos vigentes para la evaluación del estado de conservación ambiental de los geohábitats de interés comunitario y de los elementos geológicos singulares de interés ambiental.

CE135 – Seleccionar el mejor esquema de tratamiento de efluentes líquidos y emisiones gaseosas para resolver problemas específicos, partiendo de la jerarquía de minimización de vertidos y emisiones

CE136 – Seleccionar la mejor secuencia de gestión de un residuo específico

CE137 – Proponer un esquema de tratamiento de descontaminación y recuperación de suelos para resolver un problema concreto

CE138 – Integrar los conocimientos para resolver problemas medioambientales globales

CE139 – Aplicar la legislación a problemas de contaminación ambiental

CE140 – Aplicar las Tecnologías Ambientales a la resolución de problemas

CE142 – Especificar equipos e instalaciones

CE143 – Comparar y seleccionar alternativas y técnicas

CE141 – Integrar diferentes operaciones y procesos

CE144 – Realización, presentación y defensa, de un ejercicio original realizado individualmente ante un tribunal universitario, consistente en un trabajo o proyecto en el ámbito de las Ciencias Ambientales en el que se sinteticen e integren las competencias adquiridas en las enseñanzas

CE1 – To know the basic principles of sciences: Mathematics, Physics, Chemistry, Biology and Geology at a general level.

CE2 – To know and analyse the environment as a system, identifying factors, behaviours and interactions making part of it.

CE3 – To know field and laboratory work techniques.

CE4 – To know environmental regulations and their application to environment assessment and management.

CE5 – To know interactions between the natural environment and society.

CE6 – To know the instruments for land use and planning and interpret thematic cartographies.

CE7 – To integrate experimental evidences found in field and laboratories studies with the theoretical knowledge.

CE8 – To interpret and apply environmental regulations and develop environmental policies.

CE9 – To be able to carry out environmental management plans and audits.

CE10 – To identify and assess environmental costs and their application for developing clean technologies.

CE11 – To set up programmes of environmental impact (risks) prevention and assessment.

CE12 – To know and understand essential facts, concepts, principles and theories in relation to Biology.

CE13 – To know how to link cellular structure and function, distinguish cells types, tissues, as well as different groups of organisms and their location within the whole of the living beings.

CE14 – To know the fundamental concepts on infinitesimal calculus and linear algebra.

CE15 – To know basic applications to simple models and practical problems.

CE16 – To assess the pace in which geological processes happen and their spatial area.

CE17 – To acquire the necessary ability to recognise effects and consequences of the internal and external geological processes.

CE18 – To assess environmental issues arising out of the exploitation of geological resources.

CE19 – To know the fundamental concepts of Physics and be able to connect fundamental aspects of Physics to different environmental phenomena.

CE20 – To acquire the ability to carry out simple experimental exercises in the laboratory and connect the achieved results with laws regulating physical phenomena.

CE21 – To know and understand the fundamental aspects of Chemistry, as well as the physical-chemical properties of matter.

CE22 – To know and understand the fundamental concepts in relation to (organic and inorganic) compounds existing in the environment, as well as their chemical analysis.

CE23 – To acquire the necessary ability to connect the fundamental aspects of Chemistry to different environmental phenomena.

CE24 – To handle the basic techniques for statistical sampling, analysis, summary and interpretation of data.

CE25 – To use computing resources in problems resolution and information search in the field of environmental sciences.

CE26 – To know the biologic classification and the basis of taxonomy.

CE27 – To know the anatomy, adaptation processes and physiology base of different groups of animals and plants.

CE28 – To know the organisation levels we can approach in the study of the natural environment.

CE29 – To know the structure and functioning of ecosystems and know how to distinguish evolutionary ecological analysis from thermodynamic ecological analysis.

CE30 – To understand concepts related to niche, succession, population dynamics, diversity, limiting factors and trophic network.

CE31 – To know how to interpret palaeoclimatic factors.

CE32 – To know how to interpret a hydrograph.

CE33 – To know the hydrogeochemical facies and know how to interpret differences in groundwater geochemistry in relation to the composition of the aquifer system.

CE34 – To know the main applications of natural and artificial isotopes within the hydrological cycle.

CE35 – To identify and assess the soil components and properties and classify different types of soils.

CE36 – To know how to interpret the self-purifying function of a soil within degradation processes.

CE37 – To know basic principles of microbiology and be able to apply these to know the environment.

CE38 – To know and understand the proliferation of micro-organisms, their control and their practical application at technology and industrial level.

CE39 – To know the significance of the (known and unknown) micro-organisms and the latest methods for their identification and the significance of their activity for the functioning of the biosphere as a whole.

CE40 – To know the chemical principles regulating the most significant environmental processes.

CE41 – To acquire the necessary ability to set up relationships between these chemical principles and different events occurring in different environmental compartments.

CE42 – To know the significance of chemical phenomena occurring due to the interactions water-solid and water-air for the environment.

CE43 – Ability to make simple programmes for problem numerical resolution.

CE44 – To know how to handle error-affected quantities, preventing the error propagation has a significant impact on estimates based on the said quantities.

CE45 – To know how to implement numerical methods when the accurate resolution of a problem is not possible or when this accurate resolution shows disadvantages with regards to the approximate numerical resolution.

CE46 – To know how to formulate a problem in terms of differential equations and draw conclusions out of the properties equation of the subject of study.

CE47 – To understand the complexity of sustainable development and be able to address this (by performing diagnosis, designing instruments and managing their implementation) from an integrated perspective.

CE48 – To analyse different variables involved in environmental processes, understanding that these processes are due to complex facts in which a number of natural and social factors and agents take part.

CE49 – To understand the permanent interaction processes taking place among the physical-natural; socio-economic and legal-administrative subsystems.

CE50 – To know and interpret new environmental regulations addressing environmental quality planning and management from an integrated and sustainable perspective.

CE51 – To know and interpret the Spanish, European and international environmental regulations per sector, regulations on soil, water, air, natural resources, preservation, urban planning and land use.

CE52 – To acquire skills for managing, analysing and processing environmental regulations.

CE53 – To understand concepts of legal assets, environment, crime and punishment and others to those related.

CE54 – To know the differences among different types of fines and how different domains of the legal system work.

CE55 – To know the criminal protection means and devices of the environment.

CE56 – To know different aspects of the economic activity both by means of micro-economic and macro-economic markets at an introductory and basic level. To know the relations between offer and demand of a good, understand the logical behaviour of a consumer in the market, analyse costs structure and business production volume and understand the markets features.

CE57 – To analyse environmental issues from the analytic perspective of the economy, understand the impact production and consumption activities have in the environment and understand the need to control pollution as the core subject of environmental economy.

CE58 – To develop the ability to give reasoned opinions on economic facts they live with and to adequately introduce the aspects of the corresponding economic activity.

CE59 – To know the fundamentals on cartography, photo interpretation and remote sensing and handle topographic maps, aerial photographs and satellite images.

CE60 – To know and handle GIS and remote sensing programmes and their applications to the environmental sciences.

CE61 – To know the features of remote sensors and relate and implement the information collected by these to the physical, chemical, geological and biological processes taking place in the environment.

CE62 – Knowledge and understanding of the scientific fundamental for different and most relevant instrumental techniques for chemical analysis of the environment.

CE63 – To know the basic components of the instrumental equipment studied and technical requirements for use.

CE64 – To know the use and application of analysis techniques to different types of environmental samples and analytes, as well as the requirements to be met for every type of sample.

CE65 – Ability to choose the adequate instrumental technique for every environmental chemical issue.

CE66 – To know and handle the statistical techniques helping to sum up and classify information provided by environmental data.

CE67 – To know and implement the regression models for environmental data adjustment and prediction.

CE68 – To implement results and tools of the temporary analysis of environmental information.

CE69 – To handle basic terminology in environmental technology.

CE70 – To know the scientific basis of technology processes to solve environmental problems.

CE71 – To know the environmental difficulties and assessment strategies.

CE72 – To know the unit systems and data treatment.

CE73 – To analyse environmental systems by using matter and energy balances.

CE74 – To know the criteria for water, air and soil quality.

CE75 – To identify pollutants properties, origin and effects.

CE76 – To know different strategies for environmental sampling, as well as the applicable procedures.

CE77 – To know how to choose the optimal analysis methodology depending on the type of sample.

CE78 – Skills in study cases resolution on chemical, biological and geological analysis focused on environmental problems.

CE79 – To know the basic principles of natural resources preservation.

CE80 – To know the management and preservation tools for protected natural sites.

CE81 – To know and understand analysis methods and techniques in mining, soils and water resources.

CE82 – To know and understand risky natural processes.

CE83 – To know the analysis and assessment techniques of biodiversity.

CE84 – To know the flora and fauna management techniques (preservation plans, species reintroduction, invasive species control, etc.).

CE85 – To know the basic aspects of flora, fauna and landscape diversity in (Andalusian / North of Morocco) natural sites and their use as markers and indicators of the alteration level in a natural site.

CE86 – To understand and know milestones, concepts, principles and theories concerning land use and urban planning.

CE87 – To analyse today´s situation in relation to land use, assess potential scenarios and make management decisions.

CE88 – To know the legislation regulating land use and urban planning.

CE89 – To know the basic principles of general urban planning and land use principles.

CE90 – To know the basic techniques for land use.

CE91 – To assess the quality of urban planning and land use programmes.

CE92 – To know the regulatory assessment proceedings for environmental impact and know how to carry out environmental impact studies.

CE93 – To implement and develop environmental management systems and know the associated regulations.

CE94 – To implement and develop quality management systems.

CE95 – To design, draft and implement environmental audit and quality proceedings.

CE96 – To acquire the necessary ability to analyse the Spanish, European and world energy framework.

CE97 – To know the analysis and energy assessment techniques of different energy sources.

CE98 – To know and apply energy efficiency criteria to industrial production processes.

CE99 – To apply adequate epidemiology research models to specific environmental issues and know to interpret their impact on public health.

CE100 – To know the basic toxicology concepts and the main experimental methods for toxicity assessment.

CE101 – To know how to collect toxicology information, analyse, process and present this information.

CE102 – To know the processes determining weather, evidences of climate change, as well as their future evolution by means of climate models.

CE103 – To understand variations in weather at different spatial and time contexts, paying special attention to the effects of unexpected changes in weather.

CE104 – To interpret the effect of carbon dioxide emissions on the distribution of man-made carbon into the oceans and the effect in the global carbon cycle.

CE105 – To examine the effect of climate change on biodiversity and know the responses induced in the ecosystems.

CE106 – To understand the feedback mechanisms and synergies among different components of the weather system and their effects at world level.

CE107 – To know the international initiatives being promoted to cut off air emissions, including their potential and the socio-economic elements involved.

CE108 – To know the general aspects of a project to be carried out in the marine field.

CE109 – To know the general aspects of a report.

CE110 – To know how to use the necessary tools for devising and implementing a project.

CE111 – To adequately make a written document or an oral public presentation.

CE112 – To draft economic reports and business plans.

CE113 – To know the proceedings for administrative licenses granting.

CE114 – To know the function of the water cycle, the creation and morphometric and operating features of continental water ecosystems.

CE115 – To know the paramount function of the main physical and chemical factors in the operation and structure of systems linked to epicontinental waters.

CE116 – To know the main biological changes in the cycle of elements in water systems.

CE117 – Ability to recognise the main groups of organisms and communities and their role in the functioning of water ecosystems.

CE118 – To know different models of structure and function of rivers, dams, lakes and marshes.

CE119 – Ability to implement limnology basis to continental water ecosystems management and preservation.

CE120 – To understand bio-geographical processes determining spatial variations in distribution and abundance of species and biomes.

CE121 – To know the patterns describing the genetic structure of populations and the evolutionary change mechanisms at population level.

CE122 – To learn assessment techniques of genetic variability in natural populations.

CE123 – To know the analysis and preservation principles and techniques for genetic resources as essential components of biodiversity.

CE124 – To be able to forecast alterations in biodiversity associated with future changes in weather and the environment.

CE125 – To be able to forecast alterations in biodiversity associated with future changes in weather and the environment.

CE126 – To know the geological processes originating weathering forms and identify the resulting models, as well as their landscape and environmental value.

CE127 – To identify structure and lithology controls of superficial forms, their current function and their environmental value, as well as the processes participating in their creation and dynamics.

CE128 – To know the processes associated with river dynamics, resulting forms and study methods of drainage basin and river channels.

CE129 – To identify geological forms originating from the weather, their function or given function, their effects in human activity and their environmental specificity.

CE130 – To understand the physical and geological processes operating in littoral areas, determining factors and the resulting erosive and sedimentary forms.

CE131 – To know how to interpret on the field, processes operating in a given area, based on the existing geological forms, as well as their function and their uniqueness and their geological and environmental value.

CE132 – To know and know how to apply criteria allowing to identify values of a natural site from the geodiversity point of view, as well as knowing regulations helping their classification and preservation.

CE133 – To know how to apply computing and photo-interpretation techniques to make geomorphological and geo-environmental cartographies, as well as the cartographic inventory of relevant geological elements in order to preserve the geological heritage.

CE134 – To know how to apply applicable protocols for assessing the environmental preservation situation in geological habitats of community interest and singular geological elements of environmental interest.

CE135 – To select the best method for liquid effluents treatment and gas emissions to solve specific problems, starting from the waste and emissions minimisation hierarchy.

CE136 – To select the best management sequence for a given waste.

CE137 – To propose a soil decontamination and restoration treatment method to solve a specific problem

CE138 – To integrate knowledge to solve global environmental issues.

CE139 – To apply the regulations to environmental pollution issues.

CE140 – To apply environmental technologies to solve problems.

CE142 – To characterise equipment and facilities.

CE143 – To compare and select options and techniques.

CE141 – To integrate different operations and processes.

CE144 – Carrying out an original and individual project, a presentation and a defence before a university board, in the field of Environmental Sciences in which the skills acquired during the qualification have to be integrated and displayed.